Vi bruker cookies på våre nettsider. Les mer om hvilke cookies vi bruker og hva vi bruker de til her. 

Bryllupsplanlegging: Ekspertens 10 beste tips

Brud som gjør seg klar til bryllupet
Brud som gjør seg klar til bryllupet

Hvor skal festen holdes? Skal det være bryllupskake? Og hva hvis det regner? Det er mange spørsmål når man skal arrangere sitt livs fest, men ingen som Laura Gambino ikke kan svare på. Få ekspertens 10 beste tips til bryllupsplanlegging som sikrer tidenes fest!

Av: Mille Collin Flaherty Foto: Getty Images

Laura Gambino er innehaver av sitt eget eventbyrå, og gir her sine beste tips til en kveld dere aldri kommer til å glemme. For er det i en gang man ønsker ekspertens beste tips, så er det nettopp til bryllupsplanlegging!

1 Det rette stedet

Lageret event setter en rustikk ramme for bryllupet
LOCATION, LOCATION, LOCATION: Ja, det hele starter der det skal slutte – bryllupslokalet! Foto: Mari Gjørv av Lageret Event.

Finn ut av hvilken stemning dere ønsker til bryllupet deres, og undersøk hvilke steder som kanskje kan matche ønskene deres. Husk at et for stort lokale, i forhold til hvor mange mennesker dere er, kan påvirke stemningen i en negativ retning.

Det skal naturligvis være plass nok, men som hovedregel bør det heller være for smått enn for stort. Sett deg godt inn i hva ting kommer til å koste. Et telt i hagen kan fort bli dyrere enn å leie et lokale.

Være ute i god tid!

Mange av de mest populære stedene er booket flere år fram i tid, i bryllupssesongen mellom mai og august. Så hvis dere vet at dere ikke kommer til å bli fornøyde, om ikke festen arrangeres akkurat der, er det nå du skal slå nummeret dit.

Husk at et for stort lokale, i forhold til hvor mange mennesker dere er, kan påvirke stemningen i en negativ retning.

Laura Gambino

2 Maten (er ikke det viktigste)

Ulike tapasretter til bryllup
KREATIV MAT I BRYLLUP: Hvorfor ikke velge tapas til bryllupet? Få oppskriftene her.

Maten avhenger av valg av location. Mange steder har et eget kjøkken, mens andre er åpne for at man selv lager maten, eller leier inn en kokk. Husk at folk typisk er sultne hvis vielsen er om ettermiddagen, og at det derfor et en god idé å servere en lett snack når gjestene ankommer festen.

– Det går fint an å bryte med suppe-stek-is- treenigheten og bare servere biff med bernaise og pommes frites. Maten skal selvfølgelig være god, men det er ikke det folk kommer dit for. De kommer derimot for den spesielle stemningen, så komponer menyen etter den.

Maten skal selvfølgelig være god, men det er ikke det folk kommer dit for. De kommer derimot for den spesielle stemningen, så komponer menyen etter den.

LAURA GAMBINO
Black forest cake til bryllup

3 Kake eller ikke?

Mange velger vekk bryllupskaka. Vil du gjerne ha en, er det en god idé å servere den til kaffen. Husk at hvis du bestiller en kake, kan det fort komme til å koste mellom 5000-6000 kroner, som muligens kan brukes på noe mer fornuftig.

Få gode tips til Bryllupskake og budsjett med denne artikkelen.

4 Mobilen i lomma

Lei en bryllupsfotograf! Det er en god idé å ta bilde av gjestene når de forlater kirka i par. De tradisjonelle bildene av familien på begge sider er også morsomme å ha, i alle fall om mange år. Det kan være morsomt å informere gjestene om deres spesielle hashtag, for eksempel #kariogolasbryllup, og be dem om å tagge dere når de legger ut bildene på sine Instagram-profiler.

Det går også an å be gjestene om å beholde mobilene i lomma, fordi dere synes det er viktigst at de er til stede her og nå, og at dere har en fotograf som tar fine bilder som vil bli delt senere.

Psst: Lær å lage denne Black Forest-kaken helt selv!

5 Kast roseblader

Det er lenge siden ris ble et «no go», siden fugler kan dø av å spise det. Alternativt kan dere kaste fuglefrø som dere, akkurat som med risen, arrangerer i små tyllposer med silkebånd rundt. Dere kan også, sånn som mange prester foretrekker, kaste roseblader i stedet. Det er ikke like lett å ha i poser, så fyll heller et par kurver med blader, og la gjestene ta med seg en håndfull på vei ut av kirka.

Les også: Flere gode DIY-tips til bryllupsdekorasjoner

6 God stemning

Holder dere festen på et slott, krever det ikke all verden å skape et stemningsfullt og vakkert lokale. Er det derimot et forsamlingshus eller telt som er rammen krever det litt mer, som ballonger, blomster og lyslenker.

Det kan også være en god idé å leie noen fine glass eller kjøpe servise i bruktbutikker, fordi det er de små grepene som gjør stemningen personlig.

– Stylingen er nesten viktigere enn maten. Du skal ikke undervurdere den wow-effekten det har, når folk kommer inn i et rom som er vakkert pyntet. Allerede der kan du oppnå den stemningen du vil ha gjennom resten av kvelden, sier Laura Gambino.

– Stylingen er nesten viktigere enn maten. Du skal ikke undervurdere den wow-effekten det har

Laura Gambino
Bryllupsfest med god musikk

7 Ikke spar på musikken

Et bryllup er en stor fest, fordi det ofte er både unge og eldre med, som sjeldent har samme musikksmak. Det kan være en god idé å leie et band som appellerer til begge aldersgrupper, og som dessuten er med på å skape god stemning. Aldri spar penger på DJ-en og tro at du får det samme resultatet ved å lage en rå spilleliste på mobilen, forklarer Laura Gambino. Ekspertens syvende, beste tips til bryllupsplanlegging er nemlig å ha en god DJ.

En god DJ kan være det beste kortet du har på hånden for å sørge for at det blir en vellykket fest. Mangel på god musikk derimot, kan være det som gjør at folk blir trøtte før brudevalsen er ferdig.

8 To pluss to

Det kan være vanskelig å få bordkartet til å gå opp, men det er i følge Laura Gambino en dårlig idé å sette en utadvendt person ved siden av to som er mer blyge. Regelen er derimot to pluss to – altså to utadvendte ved siden av to som er mer sjenerte.

Utover dette er det en god idé å velge langbord framfor de mer formelle, runde bordene. Ved de runde bordene kan gjestene snakke med de ved siden av seg, men sjelden høre hva resten av bordet sier. Ved langbord derimot, kan de snakke med alle som sitter rundt seg.

Regelen er derimot to pluss to – altså to utadvendte ved siden av to som er mer sjenerte.

9 Sammen dagen derpå

Det er få ting som er hyggeligere dagen derpå, enn å møte venner og sladre om gårsdagens begivenheter. Sånn er det også dagen etter et bryllup, og derfor kan det være en god idé å bake boller og brygge kaffe, til når folk dukker opp for å hente biler og glemte jakker.

Det er også da dere typisk åpner gaver, og det er noe det virkelig er hyggelig å gjøre sammen med de dere er glade i.

Det er få ting som er hyggeligere dagen derpå, enn å møte venner og sladre om gårsdagens begivenheter.

10 Start bryllupsplanleggingen!

Ekspertens 10 beste tips til bryllupsplanlegging avsluttes med selve planleggingen. Ja, for nå skal faktisk jobben gjøres!

Ta en seriøs vurdering, har dere tid, kapasitet og lyst til å stå for arrangeringen alene? Hvis dere er i tvil – gjør litt research i hva det vil koste med en bryllupsarrangør eller bryllupsplanlegger.

– Når du selv starter på bunnen, starter bryllupsarrangøren på toppen, og ønsker du en virkelig stor fest, kan det være rimeligere å kalle inn hjelp tidlig enn å gjøre feilene når det er for sent! Forteller Laura Gambino.

Dette gjelder også venninner, familie og partneren din! Fordel oppgaver og husk å ta noen velfortjente pauseuker underveis hvor dere feirer hvor langt dere har kommet i prosessen!

Her får du tilgang på Ditt Bryllups Bryllupsplanlegger Steg 1 – som er super for å komme i gang med planleggingen.

Vi kan også anbefale å ta en titt på brudens beste tips for bryllupsplanlegging.

VI TROR OGSÅ DU VIL LIKE ...