Vi bruker cookies på våre nettsider. Les mer om hvilke cookies vi bruker og hva vi bruker de til her. 

Drømmer du om en bryllupshelg? Slik går du frem i planleggingen

Brudeparet på bryllupsdagen i Lofoten

Pia Pedersen og Christoffer Sortland hadde en magisk, tredagers bryllupsfest i Lofoten. Her forteller hun om veien dit og gir sine aller beste tips til planlegging av en unik og personlig bryllupshelg.

Tekst: Redaksjonen og Pia Pedersen. Foto: Frida Bringslimark og privat

Hvilken stil ønsket dere og hvor hentet dere inspirasjon fra?

Christoffer fridde i min favorittby, New York, i desember 2017, og allerede på flyet hjem startet bryllupsplanleggingen. Vi konkluderte fort med at vi ønsket å samle venner og familie over flere dager, som en bryllupshelg, til et destinasjonsbryllup. Italia sto øverst på ønskelisten ettersom dette er et land med en mat- og vinkultur som vi begge er veldig glade

Vi begynte dermed å gjøre research og kontaktet et par bryllupsplanleggere, men etter noen uker slo det oss plutselig; hvorfor ikke gifte oss i hjembyen vår? Vi er begge fra Svolvær, og Lofoten har jo blitt et veldig populært reisemål de siste årene. Dette ville være den perfekte muligheten til å vise frem hjemstedet vårt til venner og kjente!

… etter noen uker slo det oss plutselig; hvorfor ikke gifte oss i hjembyen vår?

Les også: Tre dager til ende i Lofoten

«Lofoten meets Italy»

Vi droppet derfor raskt planene om å reise sydover, men beholdt Italia som inspirasjonskilde i bryllupsplanleggingen. Samtidig var vi fast bestemt på å vise frem det beste av Lofoten og inkorporere dette i forberedelsene. Man kan si at temaet ble «Lofoten meets Italy». Det ble blant annet gjenspeilet i valg av mat, blomster og dekorasjoner. Og ikke minst i brudekjolen min som besto av tre lag med håndsydde italienske blonder og langt katedralslør.

Vi var begge enige om at vi ønsket en bryllupshelg med en inkluderende og god atmosfære. For oss var det viktig at gjestene skulle kose seg og ha det gøy! Det var ingen tvil om at vi skulle få i gang en ordentlig fest på selve bryllupsdagen.

I planleggingen hentet vi mye inspirasjon fra Pinterest, Instagram og bryllupsmagasiner. Jeg hadde også fått en «Wedding Planner» av Christoffer. Den brukte jeg flittig til å lime inn bilder, utklipp og lage moodboards, samt skrive ned ideer jeg kom på i planleggingsprosessen. I ettertid har denne boken blitt et kjært minne fra en fin, og litt stressende, tid.

I ettertid har denne boken blitt et kjært minne fra en fin, og litt stressende, tid.

Les også: 23 gaveideer til bryllupsgjestene

Hvor lenge planla dere bryllupet og hva var budsjettet for en slik bryllupshelg?

Vi forlovet oss i desember 2017 og giftet oss i juli 2019. Slik hadde vi halvannet år på oss til å planlegge og spare. Vi hadde ikke noe eksakt budsjett, men hadde et overordnet mål om å holde oss rundt 300 000 for en hel bryllupshelg. Alt av klær og tilbehør til både brud og brudgom, samt bryllupsreisen til Seychellene, kom imidlertid i tillegg. Sluttsummen forsøker vi å ikke tenke så mye på nå i ettertid…

Det første vi gjorde i planleggingsprosessen var å sette opp en ny sparekonto og en Excel-fil med alle postene for bryllupet. Dette dokumentet ble oppdatert løpende. Enkelte poster i budsjettet ble selvfølgelig dyrere enn antatt, mens vi klarte å spare litt penger på enkelte andre ting, blant annet ved å kjøpe en del dekorasjoner brukt og på eBay, samt ved egne DIY-prosjekter. I tillegg fikk vi også hjelp fra snille foreldre som ønsket å bidra til tidenes bryllupshelg.

Hvordan var det å planlegge en hel bryllupshelg et annet sted enn dere bor?

Det var selvfølgelig ikke ideelt å planlegge bryllup et annet sted enn der man holder til, men ettersom vi begge er fra Svolvær og familiene våre fortsatt bor der, fikk vi mye hjelp fra dem. Mamma og pappa var helt uunnværlige i denne prosessen. De plukket opp pakker på postkontoret, organiserte, kokkelerte, sydde og snekret til den store gullmedalje.

Hotellet vi hadde leid for bryllupshelgen hadde også en dedikert person. Han bisto oss med alt fra menyvalg til dekorasjoner til det praktiske – hvilket hjalp oss masse! Vi brukte også jule-, påske- og sommerferiene godt. Her forsøkte vi å gjøre mest mulig forberedelser når vi først var hjemme på ferie.

Bryllupshelgen var fylt med lokale opplevelser og romantiske stunder.

Den største utfordringen vi møtte på i forberedelsene er nok at tjenestetilbudet i Svolvær er noe mer begrenset enn i større byer. Selv om vi i størst mulig grad forsøkte å benytte oss av lokale leverandører, blant annet blomsterforhandler og konditor, ble vi for eksempel nødt til å fly inn en fotograf fra Bodø.

Videre var det veldig vanskelig å få tak i noen profesjonelle som kunne filme bryllupet. Vi endte til slutt opp med å leie inn en amatørfotograf og en filmskolestudent til jobben.

En annen ting vi hadde ønsket oss, men som viste seg å være helt umulig å få tak i, var et storband som kunne spille gamle slagere av type Frank Sinatra og Dean Martin under middagen. Sistnevnte var en skikkelig nedtur under planleggingen ettersom både Christoffer og jeg er veldig glade i denne type musikk. Dette var imidlertid ikke noe vi viet en eneste tanke eller savnet på selve bryllupsdagen, heldigvis!

Fortell litt om den unike dekorasjonen og alle personlige detaljene!

Vi var tidlig enige om at vi ønsket en formell og klassisk, men samtidig avslappende stil, i bryllupet vårt. Gitt at vi beholdt Italia som inspirasjonskilde, falt valget av farger på sort, hvitt og grønt, med hint av gull. Dette var også de fargene som komplimenterte bryllupslokalet best.

brud og forlovere

Dekorasjonen bar preg av store, hvite blomsterbuketter, eukalyptus, masse stearinlys, papirlanterner, sorte silkebånd og antikke rammer. Alt av trykksaker ble holdt i samme fargeskala. Jeg elsker hvite peoner. Disse er normalt ikke i sesong i slutten av juli, men heldigvis klarte blomsterforhandleren å få tak i et stort parti. De ble flittig brukt!

Vi valgte å ikke legge altfor mye penger i dekorasjoner til kirken, som ofte er et smykke i seg selv. Det eneste vi kjøpte inn var rimelige tyllgardiner fra IKEA som vi festet på annenhver benkerad, samt noen store potter med hvite hortensia til alteret og inngangspartiet.

Til seansen på kirketrappen hadde vi bestilt 50 kopper med tørrfryste roseblader. Disse la vi i små kremmerhus laget av papir som jeg hadde revet ut fra gamle bøker. Kremmerhusene ble festet sammen av runde klistermerker som matchet vielsesprogrammet vårt og med teksten «Spread the love». Et enkelt og billig DIY-prosjekt!

Vi valgte å ikke legge altfor mye penger i dekorasjoner til kirken, som ofte er et smykke i seg selv.

Les også: Romantiske DIY-ideer til bryllup

Blomstervegg á la Kim & Kanye

Blomsterveggen bak brudeparet var viktig for Pia.

En ting jeg var fast bestemt på å ha i bryllupslokalet og som vi brukte mye tid på, var en stor blomstervegg. Dette er noe jeg hadde jeg ønsket meg helt siden Kim og Kanye giftet seg i 2014. Heldigvis har jeg en pappa og en lillebror som er veldig handy. De snekret en ramme på 4×2 meter som vi deretter dekket med hvite blomsterpaneler som jeg hadde bestilt på nett.

Vi ble utrolig fornøyde med resultatet og synes at den fungerte veldig fint som backdrop bak oss. Blomsterpanelene og materialene til rammen kostet rundt kr 6 000 totalt, og var verdt hver en krone. Det tas jo ofte massevis bilder av brudeparet under middagen og mens talene pågår, så for oss var det viktig å sitte foran en fin bakgrunn.

De små detaljene som gjør store inntrykk

whiskey og cigar bar ble en hit under bryllupshelgen

I tillegg til det berømte bryllupsmagasinet vårt, var en annen litt kul greie vi hadde laget og som vi fikk positive tilbakemeldinger på, en egen «whisky and sigar bar». Vi hadde kjøpt inn masse cubanske sigarer og gamle glasskarafler som vi fylte med whisky som vi  satte frem på en vogn ved utgangsdøren. Slik fikk gjestene anledning til å ta med seg en sigar og nyte et glass whisky ut på balkongen i pausene.

Til de kvinnelige gjestene hadde vi satt frem en stor kurv med hvite flip-flops under et skilt med teksten «A little treat for your dancing feet». Slik kunne de hoppe ut av høye, vonde pumps utover kvelden og danse videre.

Vi hadde også laget typiske «nødkurver» til toalettene med gnagsårplaster, tørrshampoo og andre nødvendigheter. I tillegg satte vi frem små, hvite papirvifter som jeg hadde kjøpt på nett. Disse kom godt med og ble flittig brukt på det som endte opp med å bli sommerens varmeste dag.

Toastmasterne

Vi bestemte oss tidlig for å ha to toastmastere, og valget falt på to kompiser som både kjenner oss, omgangskretsen vår og hverandre godt. Dette skapte en utrolig god dynamikk, og de guidet oss gjennom middagen på en morsom og underholdende måte.

Noe vi også kan anbefale, er å leie inn noen som kan ha ansvaret for musikk og det tekniske under middagen. I stedet for at toastmasterne måtte plinge i glasset hver gang de ønsket oppmerksomhet, ble introen til Frank Sinatras «New York, New York» spilt av. Dette ble dermed kjenningsmelodien til toastmasterne, og hver gang g gjestene hørte denne sangen, skjønte de raskt at nå var det på tide å rette oppmerksomheten mot toastmasterne eller gå tilbake til plassene sine.

I stedet for at toastmasterne måtte plinge i glasset hver gang de ønsket oppmerksomhet, ble introen til Frank Sinatras «New York, New York» spilt av.

Toastmasterne våre hadde videre laget morsomme introduksjoner og rim om hver enkelt taler som de leste opp. Mens talerne gikk fra plassene sine og fikk på seg mikrofonen, ble det også spilt av sanger som de hadde valgt ut til den enkelte og som passet den enkeltes personlighet.

Eksempelvis hadde forloveren til Christoffer tidligere erfaring som boyband-medlem. Så da han skulle holde tale, ble Backstreet Boys med «I want it that way» spilt av mens han koblet seg opp.

Tilsvarende da en av mine bestevenninner, Ane, skulle holde sin tale, ble det spilt av en sang som passet henne perfekt. På videregående identifiserte hun seg nemlig veldig med den amerikanske artisten Jojo, og 2004-hiten «Leave (Get out)» runget derfor i lokalet da hun gjorde seg klar. Dette var en enkel og morsom effekt som førte til mye latter blant oss og gjestene!

Les også: 10 tips til hvordan skrive tale til bryllup

Hva ville dere gjort annerledes?

  • Spist bryllupskaken i tiden mellom vielsen og middagen, slik at tidsplanen utover kvelden ikke ble like stram og vi kunne startet festen enda litt tidligere.
  • Gått gjennom tidsplanen enda mer nøye med både toastmastere og hotellet hvor vi arrangerte bryllupet, og gitt enda mer detaljerte instruksjoner. Selv om enkelte ting fremstår som opplagt for deg, er det ikke sikkert at det gjør det for andre.
  • Delegert mer! Jeg ble nok en typisk «bridezilla» som gjerne ville ha kontroll på alt selv under forberedelsene, noe som tidvis var både var stressende og slitsomt. Sett i retroperspektiv skulle jeg gjerne takket ja til flere av tilbudene om hjelp fra venner og familie.

Pias 6 beste planleggingstips

  1. Start planleggingen tidlig og legg en detaljert tidsplan for dagen – eller dagene om du går for en bryllupshelg. Gå nøye gjennom denne sammen med de som bistår dere, og ikke minst toastmasterne.
  2. Stol på egne visjoner og tør å være litt utradisjonell.
  3. Vær innstilt på at alt ikke kommer til å gå som planlagt eller i henhold til tidsplanen, men som regel går det helt fint!
  4. Sett av penger i budsjettet til fotograf og til noen som kan filme. En bryllupshelg går så utrolig fort og er så full av inntrykk. Det å ha bilder og en bryllupsvideo å se tilbake på, er gull verdt i ettertid.
  5. Bruk tid på bordplassering, og tenk på hva som vil bli best for gjestene deres. Man kan selvfølgelig blande vennegrupper og familie man tenker går godt sammen, men sørg for at alle har noen de kjenner ved sin side. Da blir stemningen så mye mer avslappende og god!
  6. Dra på bryllupsreise rett etter bryllupet! Da er man fortsatt i «bryllupsboblen» og kan mimre og nyte hverandre etter en hektisk periode. Selv følte jeg meg helt nyforelsket i mannen min!

VI TROR OGSÅ DU VIL LIKE ...