Vi bruker cookies på våre nettsider. Les mer om hvilke cookies vi bruker og hva vi bruker de til her. 

FAQ Bryllupsplanlegging – spørsmål og svar

to jenter som planlegger bryllup
to jenter som planlegger bryllup

Noe du lurer på når det kommer til bryllupsplanlegging? Sjansen er stor for at noen andre har lurt før deg! Her følger en oversikt over faq, ofte stilte spørsmål, om bryllupsplanlegging – besvart av bryllupsplanleggere!

Tekst: Redaksjonen Foto: Unsplash

Underholdning

Vi ønsker alle god stemning gjennom hele dagen og et vanlig FAQ rundt bryllupsplanlegging er «hvor man finner god underholdning», og hvordan underholdning man egentlig bør ha?

– Det kan være verdt å sjekke ut firmaer som eksempelvis Real Entertainment, forteller Glennewedding.

– Flere underholdningsbyråer tilbyr gode saksofonister, fiolinister og andre musikere som kan spille sammen med DJ. Masse lykke til fra oss i @Glennewedding 🥰

Koronavennlige aktiviteter i bryllup

Hva kan være aktiviteter i bryllup som også er koronavennlige?

– Ut i fra vår erfaring er det stor stas rundt aktiviteter i et bryllup, spesielt mens gjestene venter på at brudeparet tar bilder eller under kaffe avec, forteller Glennewedding.

I dagens situasjon vil vi alltid anbefaler å se på FHI sine retningslinjer.

  • Om situasjonen tillater visse aktiviteter kan dere legge opp til quiz om brudeparet. Gjestene kan svare hver for seg eller parvis – ut ifra de som kommer sammen.
  • I et av bryllupene våre la vi lapper under hver tallerken med en utfordring til hver av gjestene. Eksempelvis sto det på den ene lappen «fortell om ditt morsomste øyeblikk med bruden». Ved å gjøre det når alle sitter på sin plass holdes den ønskelige avstanden, samtidig som det er morsomme oppgaver som letter på stemningen blant gjestene.
  • Eller hva med å samle opp champagneflasker som gjestene skal kaste ring rundt? Dere kan også bruke flasker som dere maler eller dekorerer i bryllupets tema. De som deltar får sine egne ringer slik at ikke alle bruker de samme. Vi ser at det er en en fordel å ha enkle leker som lett kan gjøres uten at alle må involveres og gjerne utendørs.
  • Hva med å ha to antibac-stasjoner: er du venn/familie med bruden går du til brudens antibac-stasjon, er du venn/familie med brudgommen går du til hans stasjon. Dette kan markeres med morsomme skilt.

Masse lykke til fra oss i @Glennewedding:)

Bryllup med barn

  • Dere kan gjerne ha noen spesifikke aktiviteter som er klare for barna fra start av – og gjerne et dedikert område. Det kan være et bord de kan tegne på hvor de får en goodiebag som er tilpasset hvert barn og deres alder – eks. tegnestifter, klistremerker og andre aktiviteter.
  • Vi har vanligvis hatt en barnepasser som har vært til stede (kan være en nabojente som de allerede kjenner). Barnepasseren kan ta med barna på skattejakt og andre morsomme opplevelser.
  • Av erfaring løper barna frem og tilbake mellom foreldrene og aktivitetsstedet:)

Masse lykke til fra oss i @glennewedding 

Bryllup bord og stoler utendørs

Bryllup hjemme

  • Vi vil først og fremst anbefale at dere får inn personale eller noen som kan stå ansvarlige for logistikken på dagen. Det kan være et cateringfirma med en som har hovedansvaret den dagen. En av hovedpersonene dere ansetter bør være en hovmester (han har regi over bryllupsmiddagen sammen med toastmaster). Gi også denne personen eller en annen hovedansvaret for regien resten av dagen.
  • Skap flyt igjennom dagen og planlegg gjerne bryllupet ut i fra gjestenes perspektiv. I et profesjonelt bryllupslokale trenge du ofte ikke å tenke på det, men i et privat hjem bør dere tenke på alt fra start til slutt (eks. hvordan mottas gjestene når de ankommer gården – parkeringsmuligheter, hvor skal gjestenes legge gaver, garderobeløsninger, osv.)
  • Generelt sett er det viktig å legge opp dagen på ulike steder i huset og uteområdet. Slik kan også de ulike delene gjøres om til andre formål, mens man er i det motsatte området. For eksempel terrasse, spisestue og hage.

Masse lykke til fra oss i @glennewedding 🥰

Vi har samlet alle tips til å arrangere bryllup hjemme, på låve eller i hage i denne artikkelen. (upcoming!)

Pssst…
Har du noen spørsmål som ikke har blitt besvart? Ta en kikk i gruppen vår Brudeprat – og still det der. Det er garantert noen andre som enten har lurt på det samme før – eller kan hjelpe deg. Vinn Vinn!

Utendørsbryllup med telt og aktiviteter for barn

Utendørsbryllup med telt

– Personlig liker vi veldig godt løsningen til eksempelvis Sperry Tent. Når det er sagt krever det mer planlegging å velge en løsning som ikke allerede er ferdig, ikke minst er ofte bryllupslokaler rutinerte ift. servering, osv. Men med god planlegging i forkant kan en slik teltløsning bli magisk. Finnes mange lokaler å velge blant, eksempelvis Chitra House, Bogstad Gård, Losby Gods, paviljongen på Kjeholmen, Strand Restaurant og Glenne Gård (har ikke noe med vårt firma å gjøre selv om de også heter Glenne:))

Masse lykke til fra oss i @glennewedding 

Back up-løsninger for utendørs vielse

– Det er alltid en stor risiko å belage seg på uteseremoni i Norge. Derfor bør dere være innstilt på plan B og muligens plan C, slik at dere ikke blir skuffet når bryllupsdagen kommer, forteller Glennewedding.

A Eget område eller rom i selve bryllupslokalet:

Vi pleier ofte å ha en backup-løsning i selve lokalet hvor resten av bryllupet finner sted. Da koster det som regel ikke så mye mer hvis det er fint vær og dere får ha drømmescenarioet ute. Alternativt kan dere finne et helt annet lokale i nærheten som vielsen kan være i.

B Telt:

Telt er en fin backup-løsning. Vi har tidligere laget ferdige avtaler med teltleverandører hvor alt er planlagt. Hvis det er meldt regn, mye vind eller lignende kan man ringe dem 2 dager før og booke dem. PS! Husk at da bør alt være planlagt i forkant for å slippe stressplanlegging rett før. Om teltleverandørene får mange henvendelser må dere muligens booke dem mye tidligere. Er det kaldt vær den dagen og dere går for en enkel teltløsning bør dere uansett tenke på at dere kanskje også må ha varmelamper eller be gjestene kle seg godt.

Plan C:

Vi har også hatt tilfeller hvor været er ok til å gjennomføre uteseremoni, men likevel ikke optimalt – om dere da ønsker å gjennomføre seremonien ute vil vi anbefale paraplyer og pledd som kan deles ut. Evt. ha en melding klar som kan sendes til alle rett før slik at alle tar med egne.

Dersom dere skal leie et lokale, kan dere også spørre de som leier ut om de vet om noen gode steder i nærheten som kan fungere som en plan C – kanskje det ligger et lunt område under noen trær som kan egne seg.

Uansett er det viktig at gjestene vet hvor de skal møte opp om det blir endring i planene. Har dere en Facebook-gruppe med gjestene på kan det være et fint sted å dele informasjon rett før, evt. sende ut meldinger.

PS!
Musikere, slik som strykere, kan heller ikke være ute avhengig av været. Visse instrumenter må f.eks. være i skyggen, så pass på å fortelle alle leverandører hva plan A og B er slik at dere ikke må bytte ut disse leverandørene også

Les også: Bryllupslokaler og korona

Brud som legger sminke selv

Sminke og hår

Oslo-området:

  • Vi vil varmt anbefale Jennifer Moi som både gjør hår og makeup (jennifer@moiimpactagency.no). @Glennewedding🥰

Grimstad-området:

Tips til tilpasning av brudekjoler?

Oslo-området:

  • Majorstua Systudio
  • Sømhuset på Hosle i Bærum

Les også: Slik legger du plettfri brudesminke

Vinterbryllup og sko

– Vil absolutt anbefale noe varmt og godt når du går rundt på vinteren – er synd å komme tilbake til gjestene iskalde. Hva med å gå for helt varme hvite vintersko? Om det er snø der dere er blir det nesten morsomt å ta bilde av at du går igjennom snøen med disse skoene. Evt. om du blir fraktet med en spark av din kjære ektemann frem til der dere skal ta bilder. Da er det morsomt å se at både du og han har vintersko. Når dere skal ta de offisielle bildene kan dere alltids spørre om en av forloverne kan ta med penskoene og hjelpe til med at dere skifter akkurat der dere skal ta bryllupsbildene. Dette gjør vi ofte – også på sommeren når det plutselig er regn og kaldt, avslutter Glennewedding.

PS!
Husk å gå inn brudeskoene du skal ha inne før selve bryllupsdagen for å unngå gnagsår og vonde føtter. Masse lykke til fra oss i @Glennewedding:)

Les også: Slik finner du perfekte brudesko

VI TROR OGSÅ DU VIL LIKE ...