Vi bruker cookies på våre nettsider. Les mer om hvilke cookies vi bruker og hva vi bruker de til her. 

Sjekkliste for bryllupslokale

sjekkliste for bryllupslokale

Sjekkliste tilpasset dere som ser etter bryllupslokale i korona – og ellers. Her er 10 ting dere bør huske på i jakten etter det perfekte bryllupslokalet!

Tekst: Redaksjonen Foto: Unsplash

1 Finn ut hvilken stil dere har

instagram

Stilen dere ønsker vil nemlig være med på å bestemme hvordan type lokale dere skal se etter! Dette vil være en effektiv måte å innsnevre søket.

Begynn på Pinterest og pin det dere liker av stiler. Gjør research i andres bryllup – her har vi samlet lesernes bryllupshistorier og på Ditt Bryllups Instagram finner du våre favoritter. I tillegg kan du søke på #-tags på Instagram og bli inspirert.

Er det et hagebryllup, på en gård, i et fabrikklokale, noe intimt eller et slottsbryllup dere drømmer om?

2 Sett opp et budsjett

Ja, spesielt om dere landet på sistnevnte, et slottsbryllup. Men uansett er et budsjett alfa omega å ha i bakhånd når man begynner jakten.

Tenk også på budsjett rundt mat og drikke. ønsker dere medbrakt alkohol, eller et sted som serverer dette? Hva med mat? Mange lokaler har en fast leverandør av måltidet, så husk å tenk ut om dere er fleksible her, eller har spesielle preferanser.

Dersom dere ønsker medbrakt mat – er dette viktig å ha med i planleggingen da mange lokaler har avtaler med leverandører her og en booking vil innebære dette. Velger dere en låve feks vil dere derimot måtte stå for mat og drikke selv:)

Tidlig i prosessen? Planlegg gjesteliste og mat og drikke med Bryllupsplanleggeren steg 1 som du finner her.

3 Start tidlig!

Begynn jakten etter det perfekte bryllupslokalet tidlig. I Oslo-området og andre populære områder kan det være lurt å ligge 12 måneder i forkant av bryllupsdatoen. Men minst seks måneder før er minimum de fleste steder.

4 Gjør en befaring – eller tre…

De aller fleste bryllupslokaler tilbyr befaring. Slik kan dere komme og se stedet med egne øyne og få en følelse av stedets vibber.

Her kan det være fristende å legge mange befaringer på samme dag, men husk at det tar tid på hvert sted. I tillegg er det krevende og kan være slitsomt, og fra 1-3 steder er derfor anbefalt.

Dere trenger heller ikke gå på befaring i lokaler dere ikke har høyest på ønskelisten. Velg ut de absolutte favorittene, feks 1-3 steder og begynn her. Jo flere dere ser, jo mer usikre kan dere også bli på valget. Det kan være greit å redusere der man kan:)

Foto: Getty

5 Hvor lenge i forkant kan dere ha lokalet?

Husk at dere både skal pynte i forkant, og rydde i etterkant. Utleie av et lokale er derfor ofte ikke kun en dag.

Dersom dere for eksempel skal ha utendørstelt tar dette litt tid å rigge opp, og det kan være lurt å ha 1-3 dager på seg for dette i forkant av selve bryllupsdagen. I tillegg skal dere jo rigge det ned.

Sjekk tidlig med lokalet du er interessert i når dere kan komme for å pynte og når dere må ha det ryddet klart.

Her kan det også være fint å avklare selve åpningstidene til stedet. Husk å sjekke i forhold til:

  • Ukedager/helg
  • Feriedager/Helligdager som kan påvirke?

Noen ganger kan åpningstidene også utvides, men merk at dette ofte kommer med en ekstra utgift.

Bryllup i nasjonalromantisk stil
FESTDAG: Intet bryllup uten dansegulv! Foto: Lieben Photography

6 Hvor lenge kan dere spille musikk?

Musikk er en viktig stemningsskaper i bryllup. Men kanskje ikke for naboer som ikke er invitert.

Ønsker dere å spille musikk utover normal tid (ofte kl. 23.00), må dette derfor avklares i forkant.

Skal dere ha live-musikk eller DJ bør dette også taes opp med utleier. Det går både på elektronikk og støynivå.

Husk!
Det er viktig å avklare om prisene er inklusiv eller eksklusiv moms/mva!

Bryllupslokale

7 Hva inngår i utleieavtalen av lokalet?

Er lokalet tomt når dere kommer, eller er det fullt møblert? Er det kjøkken og toalettfasiliteter, og hva er inkludert i prisen?

Noen steder kan også enkelte ting ligge som en ekstra utgiftspost fra utleielokalet, andre steder finnes det rett og slett ikke og det må leies inn.

Sjekk derfor om det er inkludert:

  • Bord
  • Stoler
  • Duker
  • Servise (Husk også: hvilke typer glass/tallerkner og antall)
  • Servietter
  • Toalettfasiliteter – antall og tilpasninger ift korona og feks handicap. For 100 gjester bør du regne minst tre toaletter. For koronatilpasning bør du ha en ansvarlig til å rengjøre disse hyppig.
  • Servitører (antall og tid). Dersom dere skal ha en 3-rettersmeny fra stedet, pleier man å regne 18-25 gjester per servitør (merk dette kan være endret pga korona). For buffet regner man en servitør på 30 gjester.
  • Rydding og vasking av lokalet

Foto: Mari Gjørv @tolovethatlasts. Se mer av bryllupslokalet her.

Pssst…
Du tenker kanskje at ingen røyker, men på bryllupsfester kan det være andre regler som gjelder! Husk derfor å tenke på hvor dette eventuelt kan foregå slik at det ikke er til bry for andre gjester eller utleielokalet.

8 Hvordan mat tenker dere å servere?

Ulike tapasretter
SMÅRETTER ELLER 3-RETTERS: Tapas egner seg supert til bryllup! Få de gode oppskriftene her.

Husk at uansett om det er tapas, buffet eller en fancy 3-retters bør dere absolutt inkludere prøvesmaking av dette i budsjettet deres. Ikke bare er det gøy og en perfekt date-night, det er også lurt for å sjekke kvaliteten på det dere skal servere gjestene.

Skal du ha mat gjennom utleielokalet kan jo dette også være noe dere samkjører med en befaring.

Tips:
Forhør deg om alternativer for allergikere og vegetarianere og eventuelle ekstrakostnader her.

9 Tenk transport

Hvor ligger lokalet og hvordan skal gjestene – og dere – komme dere dit? Trengs det busser eller taxi?

Forhør dere gjerne med utleielokalet, kanskje har de gode avtaler eller tips til leverandører av aktuelle tjenester.

Husk å beregne ekstra plass i bussene med tanke på korona! Noen ganger må man opp i en ekstra buss for å sikre at ingen i ulike kohorter havner i samme toer-sete.

Tips!
Munnbind til alle gjestene – både i lokalet og bussene.

Foto: Jonathan Borba /Unsplash

10 Kontrakt

Det er en svært viktig dag for dere – så husk å få alt dere avtaler med utleiestedet skriftlig.

Når dere så har bestemt dere for hvilket bryllupslokale dere ønsker dere – gratulerer! Og husk å få det hele kontraktsfestet! Her bør dere også forhøre dere ekstra godt om dette rundt avbestilling av bryllupslokalet nå i korona. Dette gjelder både for dere som brudepar og for utleielokalet. Bruk god tid og les nøye gjennom. Husk at det er en ny og vanskelig tid for alle, så det er lov og helt nødvendig – å stille spørsmål og ha en god dialog rundt dette!

Tips!
Be om å få referanser fra tidligere bookinger av utleiestedet. Søk også på nettet og eventuelle sider med rangeringer av stedet.

Lykke til og husk å kos dere med planleggingen underveis!

VI TROR OGSÅ DU VIL LIKE ...