Bryllupseksperten forteller: Slik blir du prosjektleder i eget bryllup

skap drømmedagen ved å være prosjektleder i eget bryllup

Det kan virke overveldende å komme i gang med planlegging av eget bryllup. Men fortvil ikke - Ditt Bryllups planleggingsekspert, Nina Andersen, guider deg her gjennom jungelen av velmente råd fra venner, havet av bryllupsleverandører og to do-lister som plutselig lever sitt eget liv. Vips var du prosjektleder for ditt eget bryllup!

Tekst: Nina Andersen v. @prosjektbryllup Foto: Nolita Studio

Første steg – lag en fremdriftsplan

Når dato er satt og det er på tide å komme i gang bør dere starte med å lage en detaljert fremdriftsplan. For å komme i gang med denne:

Lag dere et stort tankekart og få ned alt dere trenger å booke og bestille til bryllupsdagen. Alt fra lokale og catering til fotograf og blomster.

Deretter lager dere et sirlig Excel-dokument (eller annet format som dere foretrekker, feks Google Sheets) hvor dere lager en kolonne nedover med type leverandører. Før dere lager neste kolonne hvor dere skriver ned firma (når det er booket).

Så en veldig viktig kolonne – frister! Lag dere frister – og hold dem. For å beholde lave skuldre igjennom planleggingen er dette et av mine heiteste tips. Ved å sette frister slipper dere å stresse unødvendig og dere kan bruke dem som et spark bak når dere føler dere står fast.

Når noe er booket – kryss av på fullført. Og gled dere til mestringsfølelsen og nyt hvilepulsen som slår.

skap drømmedagen ved å være prosjektleder i eget bryllup

Husk på!

Så fort dere kjenner dere stresset for noe (jeg lover, det kommer). Sett dere ned og se over fremdriftsplanen – er alle frister under kontroll? Hvis ja, slapp helt av. Hvis nei, send av gårde et par mailer og få det unna. Ved å sette opp og følge en slik fremdriftsplan vil dere garantert kjenne at dere har en roligere, mer strukturert prosess på planleggingen og ikke trenger å la dere unødvendig stresse.

Det handler om å ta kontroll over planleggingen – kjenne at man tar de riktige avgjørelsene til riktig tid.

Nina Andersen, Ditt Bryllups planleggingsekspert
Klem av brud og venninne på bryllupsdagen

Steg to: Budsjettet

Når fremdriftsplanen er organisert og klar til å jobbe med lager dere budsjett. Jeg anbefaler at dette lages før dere starter med booking av leverandører. De fleste av oss har et budsjett å forholde seg til, og det er ofte det første leverandørene spør dere om når dere kontakter dem for levering av tjenester.

Det er ikke sikkert budsjettet strekker til alt dere drømmer om til bryllupsdagen. Da er det på tide å se på prioriteringer. Hva er viktig for dere? Hvilken stemning ønsker dere å sette på bryllupsdagen? Er en dyr kjole viktigere enn en 5 retters middag? Prioriteringer som dette er individuelt, vær tro mot dere selv og deres ønsker for bryllupsdagen.

Her er det også godt å bruke et godt gammeldags tankekart for å komme i gang. Før det er på tide å dra frem Excel igjen. Få inn alle elementene fra fremdriftsplanen. Lag dere en kolonne med forventet utgift og en for den summen dere ender opp med. Slik kan dere til enhver tid holde kontroll på alle utgifter og hva som går hvor.

Og strekker ikke budsjettet helt til? Da er det på tide å tenke kreativt – det kommer det mer om i neste spalte – følg med under kategorien #planleggingseksperten her på dittbryllup.no.

Steg tre – de siste dagene før bryllupet

De siste skjemaene, kjøreplan og plan for bryllupsdagen, handler om mye om det samme som fremdriftsplanen, men her blir fristene gjort om til tidspunkter. For på selve bryllupshelgen, bryllupsdagen og middagen er det klokkeslett som blir viktig.

Ved å ha gode og gjennomtenkte planer, organisert i skjemaer gjør dere dagen enklere for dere å slappe av og for alle som skal jobbe og bidra på bryllupsdagen til å gjøre det de skal – til riktig tid. Husk å deleger oppgavene og også videreformidle ansvaret tydelig til de ulike personene. Dette sikrer at dagen og middagen får en bedre flyt. Og jeg garanterer at alle som jobber under bryllupsdagen har en bedre og mer forutsigbar dag på jobb. Som dere får igjen ved å ha en smooth og finifn bryllupsdag

Så ta kontrollen som prosjektleder – bruk litt tid på å lage dere gode og oversiktlige planer som følger dere fra start til slutt av planleggingen av bryllupet. Og jeg garanterer dere at dere vil få en bedre opplevelse av planleggingen, større muligheter for å unngå unødvendige overraskelser og stress.

José Ramón Casás & prosjektleder og bryllupsplanlegger Nina Andersen som driver prosjekt bryllup

Bli kjent med planleggingseksperten

Hei, jeg heter Nina Andersen og sammen med min samboer José Ramón Casás driver jeg firmaet Prosjekt Bryllup. Der jobber jeg som bryllupsplanlegger med hovedfokus på destinasjonsbryllup til Spania og Portugal, men gjør også bryllup her i Norge.

Jeg startet som bryllupsplanlegger i 2012, da i mitt forrige firma Vakre Bryllup. Jeg har arrangert over 40 store bryllup i Norge og i NYC. De fleste av oss gifter oss bare en gang, så erfaringer og lærdom vi tar med oss etter bryllupet blir vanskelig å få dra nytte av igjen.

Som bryllupsplanlegger har jeg opplevd mye forskjellig, bruder som kommer for sent, trykksaker som ikke kommer til tiden, fulle onkler som plutselig vil holde lange bryllupstaler under middagen, gjester gått i bakken av heteslag – denne listen er lang. Heldigvis er jeg løsningsorientert, og det har alltid gått bra. Men samtidig har det gitt meg mye erfaringer og kunnskap om hvordan man kan unngå uønskede situasjoner og stress under planlegging og gjennomføring av bryllup.

I denne spalten vil jeg ta opp ulike temaer og dele av mine tips og erfaringer – så kanskje dere kan unngå noen overraskelser og føle dere har noe mer kontroll over planleggingen.

Følg med under kategorien #planleggingseksperten!

PS!
Nina kommer også til å kjøre Q&As på Ditt Bryllups Instagram to ganger i måneden fremover - følg med på mandager og tirsdager.

Ustøttet nettleser

Vi har oppdaget at du kan bruke en utdatert nettleser som ikke er kompatibel med nettstedet vårt. Bruk et av disse alternativene for å forbedre opplevelsen din: