Vi bruker cookies på våre nettsider. Les mer om hvilke cookies vi bruker og hva vi bruker de til her. 

Slik lager dere bryllupsinvitasjoner

Slik lager dere bryllupsinvitasjoner
Slik lager dere bryllupsinvitasjoner

Usikre på bryllupsinvitasjoner? Dette bør dere ha med og slik går dere frem for å mekke tidenes bryllupsinvitasjoner som garantert vil imponere!

Tekst: Stine Ravneberget Foto: Adrianna Geo via Unsplash

Bryllupsinvitasjoner er både hyggelig å sende ut, og ikke minst hyggelig å få. Mange tar vare på invitasjonene de får opp gjennom årene, så det kan være lurt å huske på at dette faktisk ikke bare er et stykke papir. Det er et minne for livet.

Invitasjonene er også en fin mulighet til å legge tonen for estetikken og tema rundt bryllupet deres. Skal det være formelt eller avslappet? Eksotisk og lekent med sterke farger, eller romantisk og nostalgisk med pastellfarger?

Først og fremst bør bryllupsinvitasjoner få frem det glade budskap – dere skal gifte dere! Men hvordan?

Slik lager dere bryllupsinvitasjoner
MADE TO LAST: Mange tar vare på gamle bryllupsinvitasjoner. Foto: Annie Spratt via Unsplash

Dette bør være med

Det er noen ting som bør nevnes når dere sender ut bryllupsinvitasjoner.

  • Tid og sted for vielse
  • Tid og sted for middag
  • Antrekk for gjestene (for eksempel pent antrekk, mørk dress, smoking eller galla). Tips: Les mer om dresscode for gjester her.
  • Svarfrist
  • Eventuelt navn og telefonnummer til toastmaster
  • Eventuelt hjemmeside eller Facebook-side for bryllupet

De siste årene er det blitt veldig populært å ha en egen hashtag, som #olaogkarigifterseg på Instagram, slik at alle gjestene kan tagge bildene. Et virtuelt fotoalbum, om du vil!

Et fint bilde av dere er med på å gjøre invitasjonen enda mer personlig, men er ikke et must.

Tips!
Også språket dere velger å bruke i invitasjonene kan være lurt å tenke på. Med «Du er herved invitert til» legger dere opp til en formell tone, mens «Vi har valgt hverandre!» er mye mer avslappet og uformelt.

Tips: Få oversikten over gjesteliste og planlegging av middag og vielse med denne planleggingsguiden.

Hva med save the date?

Å sende ut save the date, som ber folk om å holde av datoen i god tid før bryllupet, er også blitt populært. Den trenger ikke å inneholde så mye og kan være veldig enkel i utforming og design, men bør ha med dato og sted for vielsen.

Den skal ikke oppgi sted for bryllupsfesten eller tidspunktet for denne. Den skal heller ikke be om RSVP. Dette bør heller stå i invitasjonen som dere sender ut senere.

Psst:
Save the date bør sendes ut rundt åtte måneder før dere sender ut bryllupsinvitasjoner.

Insider.

I følge Insider bør Save the date sendes ut åtte måneder før dere sender ut bryllupsinvitasjoner. Dette varierer selvsagt litt etter om dere skal ha et lite eller stort bryllup, i nærmiljøet eller i utlandet.

Når bør dere sende ut bryllupsinvitasjoner?

Selve invitasjonene bør sendes ut seks til åtte uker før bryllupet, ifølge Insider.

Har dere ikke sendt ut save the date, anbefaler bryllupsnettsteder generelt å sende ut bryllupsinvitasjoner rundt ett år i forkant av den store dagen. Men det finnes også par som sender ut invitasjoner kun måneder for bryllupet. Noen til og med uker.

Sjarmerende DIY

Så hvordan skal invitasjonene deres se ut?

DIY-trenden har vokst i takt med koronapandemien og stadig mer fritid. Kjøp lekre ark hos spesialbutikker, glitter, sølvtusjer, akvarell, kalligrafi – ja, det er bare fantasien som setter grenser for hva dere kan gjøre.

Les også: 8 DIY-tips for vakre invitasjoner

Blir det litt for voldsomt å skulle gjøre det så old school, kan dere bestille bryllupsinvitasjoner fra eksempelvis nettbutikker som Fotoknudsen, Elite Foto og Japan Photo.

Her finnes det mange flotte maler, så er det bare å plotte inn info og et kanskje bilde av dere, og glede dere til invitasjonene er ferdige og klare for å bli sendt ut.

Konvolutter til invitasjoner

Hva koster bryllupsinvitasjoner?

Priser kan variere fra det budsjettvennlige til det mer ekstravagante.

Men ifølge The Knot kostet alt av invitasjoner, bordkort og lignende gjennomsnittlig 590 dollar i 2019. Tilsvarende rundt 6000 kroner.

Save the dates-kort alene kostet ca 1500 kr, og invitasjoner og RSVP-kort kostet 2500 kr. Men hva dere ender opp med å punge ut for invitasjoner varierer naturligvis ut ifra antall gjester, hvor mange ark dere vil ha, type utforming og lignende.

Moderne og miljøvennlig

Det er ingen hemmelighet at det blir MYE papir når man skal sende ut fysiske invitasjoner med posten. Bryllupsinvitasjoner med konvolutt, svarkort, konvolutt til svarkort og eventuelt innstikk og save the date med praktisk info blir fort fem-seks sider med ark, per gjest.

Å invitere til bryllup via e-post er derfor blitt en mulighet for de som vil spare jordkloden, lommeboken – eller begge deler.

Husk bare å sette gjestene på blindkopi, så ikke alle de inviterte får se hvem andre som er invitert til bryllupet deres.

Andre velger å opprette et privat event på Facebook, legge ut alt av praktisk informasjon der og invitere til fest. Slik har man absolutt alt på ett sted, og det er enkelt å dele nye opplysninger med alle gjestene.

Les også: 11 bryllupstrender for 2021

VI TROR OGSÅ DU VIL LIKE ...