Toastmaster-tips: 5 knep til hvordan du unngår for lange taler

Her får du 5 unnværlige toastmaster-tips om hvordan du får talere til å holde tiden de har blitt gitt. Det sørger for en middag som flyter sømløst og et selskap som ikke blir kjedelig.

Tekst: Josefine Franking Foto: Unsplash
Annonse
Feras_Artikkel_2024_Raymond

1. Husk at alle taler skal annonseres på forhånd

Taler under bryllupsmiddagen er en fin hyllest til brudeparet, men for mange (eller altfor lange) taler, skaper store gjesp og kalde hovedretter. Det verst tenkelige under et viktig selskap er at stemningen faller og at gjestene kjeder seg.

Et uunnværlig toastmaster-tips for at bryllupsmiddagen skal bli en suksess, er at bryllupstalene og talerekkefølgen må organiseres på forhånd. De som ønsker å holde tale må ta kontakt med toastmaster i god tid før selskapet. Skriv i invitasjonen at alle taler må planlegges på forhånd. Det er derfor lurt med kontaktinformasjon til toastmaster i invitasjonen om toastmasteren allerede er valgt. På denne måten unngår du også spontane taler fra gjester som ikke bør holde en tale.

2. Et viktig tips til toastmaster: Ha stålkontroll på kjøreplanen

Et scenario du vil unngå er at hovedretten kommer samtidig som en taler reiser seg og klirrer i glasset. Kjøreplanen må derfor kommuniserer godt med kjøkkenet, og hele kjøkkenpersonalet må vite akkurat hva som skjer når. Et annet godt toastmaster-tips er å sørge for at alle gjester får spise maten mens den er varm.

Det er foretrukket at hovedretten spises uten at taler holdes. Om det er svært mange taler, kan det skje at en tale inn under hovedretten for at kjøreplanen skal gå opp. Sørg uansett for at gjestene får spise mens maten er varm i minst ti – femten minutter.

3. Sett en maksimal tid og sørg for at den holdes

De aller fleste av gjestene dine er ikke profesjonelle talere og de fleste setter også pris på noen retningslinjer. Som toastmaster kan du informere talere på forhånd om at de må holde seg innenfor en viss tidsfrist. Tre til fire minutter er som regel mer enn nok. Blir det mer enn 10 taler er to-tre minutter å anbefale. Det er også toastmasterens oppgave å sørge for at talene blir avsluttet til riktig tid. Hvis noen begynner å dra ut tiden, så er det toastmasterens oppgave å få taleren til å runde av talen.

Et toastmaster-tips her kan være å ha en tale-sang f.eks. Det vil si at alle taler introduseres med melodi eller en sang, (kanskje en personlig sang mellom hver taler og brudeparet). Når sangen begynner vet alle at en tale kommer, og når den begynner igjen er det tegnet på at talen er over. Hvis en tale drar ut tiden kan du som toastmaster ha informert på forhånd at om tiden dras for langt ut, vil du på lavt volum begynne å spille sangen som et tegn på at «nå er det på tide å runde av».

4. Forbered «tidsfordriv»

Selv de beste kjøreplanene svikter noen ganger. Om f.eks. ventetiden på maten blir lenger enn du trodde, er det greit å ha forberedt noe eget. Det kan være en egen liten tale, opplesning av et dikt osv. Din oppgave som toastmaster er å tenke på alt som skal skje som er planlagt, og alt som kan gå galt. 

5. Inkluder pauser

Det er alltid viktig å planlegge en pause omtrent halvveis ut i middagen, gjerne to pauser dersom middagen blir lang. Det skaper et kjærkomment tidsrom der gjestene kan besøke toalettet eller ta en røykpause uten å måtte bekymre seg for å gå glipp av en tale eller forstyrre. Informer i begynnelsen av middagen om at det er planlagt pause, og gjerne ca. tidspunkt pausen er tiltenkt.

Alt i alt så handler det hele om å planlegge godt, ha kontroll på tiden og å kommunisere ut kjøreplanen til alle leverandører og nøkkelpersoner.

Lykke til!

Ustøttet nettleser

Vi har oppdaget at du kan bruke en utdatert nettleser som ikke er kompatibel med nettstedet vårt. Bruk et av disse alternativene for å forbedre opplevelsen din: