Bryllupseksperten: 9 tips til underholdning i bryllupet som sørger for at gjestene aldri kjeder seg

Drømmer du om at bryllupsfesten blir en morsom affære som både du og gjestene alltid vil tenke tilbake på med et stort smil, men sliter litt med å finne ut hva som egner seg best til underholdning i bryllupet?

I tillegg til gode drinker, en spilleliste som gjør at det rister i rockefoten og et måltid som tilfredsstiller smaksløkene, ønsker mange brudepar å tilføre festen noen stemningsfulle aktiviteter, underholdningsinnslag eller morsomme spill og konkurranser.

Underholdning kommer i mange ulike former og varianter, og her får du flere gode tips og råd, og en liste over unike måter å sørge for at gjestene aldri kjeder seg i ditt bryllup.

Tekst: Nina Andersen, @prosjektbryllup, & Linn-Eva Sørlie Foto: Nolita Studio, @nolita_studio

1. Musikk i bryllupet – hvordan velge riktig?

Før noe annet, tenk alltid nøye gjennom hvilken stemning du ønsker å skape; musikk og underholdning i bryllupet er avgjørende for å sette rammen rundt stemningen du er ute etter.

Å velge mellom et liveband, solist, DJ eller egen spilleliste er en stor avgjørelse – musikken spiller en viktig rolle.

Valget ditt setter stemningen for både vielsen og bryllupsfesten, det fører gjestene sammen og det holder alle på dansegulvet (eller klistret fast i stolene). Ofte er musikkinnslagene også avgjørende for selve seremonien, og spørsmål som ofte kommer opp er: Kan vi bruke spilleliste under seremonien? Gjør livemusikk bryllupet mer nært og intimt, eller vil en egen liste med de sangene vi elsker gi den samme opplevelsen?

Om du ønsker en tradisjonell og høytidelig seremoni er livemusikk det du er ute etter; det gir seremonien en elegant stemning. Når det kommer til valg av musikk og musikere til seremonien kan det være lurt på tenke «i pose og sekk». Musikere tar som regel mest betalt pr. oppdrag. Altså det å øve, rigge seg til og å møte opp. Når du først har dem der, spør om å få ta dem med videre fra seremonien til å spille stemningsgivende musikk under aperitiffen, (kanskje de har 2 eller 3 bandmedlemmer til også).

Som bryllupsplanlegger i Prosjekt Bryllup har det blitt valgt mye ulik livemusikk til vielser jeg har planlagt. Vi har hatt gospelkor, visesanger, duett, piano, gitar, bass, fiolin, fullt rockeband og solister. Vi har aldri brukt spilleliste under seremonien, men det er selvfølgelig mulig. Bare pass på at dere har et godt nok musikkanlegg som bringer lyden ut i rommet og en ansvarlig som sørger for god flyt i musikken.

Unik underholdning i bryllupet

Ja, det er morsomt å legge igjen alle hemninger og å danse som om ingen ser på, men det kan også være at både dere som brudepar og gjestene deres også setter pris på andre innslag enn musikk under bryllupet. Til og med når majoriteten av gjestene er de første til å entre dansegulvet, og du har en DJ med en spilleliste som holder pumpen gående en hel kveld, kan det være lurt å tenke over andre alternativer til underholdning. Det er nemlig mye å finne på som kan være til sann glede for dere og for gjestene deres.

2. Stand up

Med en god komiker på scenen kan du invitere til et bryllup med latterkrampegaranti. Her kan dere velge å gå for alt fra klassisk humor som er så morsomt at det svir i magen av latter, til hysterisk imitasjon og «på kanten»-humor som får tærne til å krølle seg og lattergrimasene til å vri seg. Stand up er alltid morsomt, og hvis dere er så heldige og har en komiker som gjest i bryllupet, spør pent om personen vil bidra til en lattermild fest. En ting er i alle fall sikkert: Gjestene vil bli svært overrasket og imponert om det dukker opp en profesjonell komiker under festen.

3. Favorittlagets maskot

Er dere som brudepar, eller kanskje spesielt brudgommen, blodfan og evig lojal tilhenger av av et sportslag, er som regel en stor del av vennegjengen det også. Å overraske med lagets sang under innmarsj av lagets maskot kan virkelig sette en stemning gjestene ikke var forberedt på. Det kan fort bli høylydt og en skikkelig «armene rundt hverandre»-allsang i lokalet. Ikke bare er en slik maskot allerede godt trent i å få opp stemningen i en folkemengde, en maskot er ypperlig for å samle gjengen til veldig kule bilder fra festen.

4. Photobooth

Det er en grunn til at Kim Kardashian og Kanye West hadde en photobooth i sitt bryllup. Det er gøy og det er definitivt et lettbeint tilskudd under bryllupsfesten som sikrer autentiske bilder. I stedet for å bare ha en fotograf som knipser under hele festen, vurder en photobooth hvor gjestene virkelig kan slå seg løse – de fleste føler seg også mer komfortable i en photobooth enn foran en fotograf. Det er en fin måte som sikrer bilder av alle gjestene og øyeblikk du selv går glipp av, også er det morsomt for gjestene å motta et takkekort med et uhøytidelig bilde av seg selv fra festen.

5. Dinnershow

Har du vært på Wallmans i Oslo? Da vet du hvor dette bærer. Et dinnershow kan være en av de mest underholdende middagene man opplever i løpet av livet. Et dinnershow kan by på alt fra kjente coverlåter og akrobatikk, til dans og kostymer.

6. Polonese

Polonese høres høytidelig ut, men dette kan gjøres skikkelig morsomt og det kan kickstarte stemningen fra middagsmodus til festmodus. Velg den kuleste sangen dere vet om, gjerne en de aller fleste kjenner til og får lyst til å danse av, be alle gjestene stille seg opp i et «tog» (polonese) og dans dere frem til dansegulvet før DJen smeller til med hitlåt etter hitlåt.

7. Tegnestasjon og engangskameraer som underholdning i bryllupet for barn

Tegning kan holde barn engasjerte og okkuperte i lang tid, og det helt uten malingsgris og flekker. Legger du frem papir i flere farger, tegnestifter og klistremerker har barna underholdning i bryllupet som de trives med. Vil du involvere barna enda mer, sett frem engangskameraer på barnebordet og spør om de vil være fotografer for en stund. Mange barn syns dette er veldig spennende, de føler seg inkludert, viktige og stolte. Fint er det også å fremkalle bildene og få bryllupet gjennom barnas øyne og hva de selv mente var det viktigste å fange for alltid.

8. Fyrverkeri

Hva er vel mer magisk og iøynefallende enn spektakulært fyrverkeri? Det gir en wow-faktor utenom det vanlige og er en helt nydelig avslutning på bryllupsfesten, for ikke å glemme et eventyrlig tilskudd når brudeparet gjør sin Grand Exit. Hvis dere ikke holder bryllupsfesten på selveste nyttårsaften er det ikke tillatt for privatpersoner å fyre opp fyrverkeri, da må dere søke om å få en spesiell tillatelse til å gjøre det. Får dere tillatelse – sørg for at den ansvarlige er klin edru, forsiktig og beskyttet.

9. Ta en fransk en

Et siste tips er å følge den «franske» oppbygningen til fest. Under hele middagen er det festlig bakgrunnsmusikk, men den franske vrien ligger i at DJen skrur opp volumet på refrenget. Dette gjør at stemningen sakte, men sikkert bygges opp for festen som kommer. Så fort middagen er over er det full fest og høy musikk, det gjør at gjestene aldri opplever «nedgang» i stemningen, men heller en fest som sakte, men sikkert bygger seg opp og starter umiddelbart etter at «Takk for maten»-talen er ferdig.

Det skjer fort at det blir «opphold» i et bryllup. Det anbefales å unngå for lange pauser og opphold. Gjestene kan miste «piffen». Dersom underholdningsinnslag ikke er lagt til underveis, sørg for at musikken holder stemningen oppe, spesielt etter middagen. Når magene er mette og gjestene er klare for fest er det fint om festen går i gang så raskt som mulig. Det er ingen problem å starte festen mens service-staben rydder lokalet. Fyr opp musikken på full guffe, server kanner med forfriskende drikke på bordene og rop ut at festen er i gang.

Budsjett er en faktor

Å booke et band eller en strykekvartett kan fort koste 30.000,- og oppover. Er budsjettet stramt ligger kanskje ikke dette på toppen av listen over prioriteringer – i så tilfelle kan det være rimeligere å gå for en DJ.

Når det er sagt, om du skal booke en DJ til festen, ser du raskt at de ofte inkluderer vielse i pakkene sine (med en liten ekstra kostnad). Da settes det opp lydutstyr rundt i rommet som sørger for gode musikalske overganger.

Og husk, når du booker en musiker (eller flere) tenk på hvordan du kan bruke musikeren gjennom dagen. De tar en pris for å møte opp og spille f.eks. 5 låter (15-20 min). Utover dette vil sannsynligvis ikke prisen doble seg pr. time, der kan dere bli enige om en pakke for flere timer. For musikeren er det ofte en grei løsning å ha alle/flere av dagens oppdrag på samme lokasjon.

Dere må også ta med lydanlegg i beregningen. Om dere tenker: «Vi gjør det billig og kjører vår egen Spotify-liste hele dagen og kvelden,» finn ut om det er et anlegg i lokalet. Trenger dere å leie? Hva koster det? Hvor enkelt er det å sette opp, koble opp og å styre? Kanskje går det opp i opp med å booke en DJ som kommer med eget utstyr? Kommer DJen tidligere for å rigge opp kan dere kan komme til en enighet om at dere får bruke mikrofon og lydutstyr under talene – om det er behov for det. Og jeg kan love dere en lavere puls under bryllupsdagen. Jo mer dere kan delegere bort, jo mindre trenger dere å tenke på og stresse over.

Er budsjettet romslig?

Da vil jeg anbefale å ta kontakt med et agentur. Selv har jeg et fast agentur jeg jobber med i Oslo. De har flere artister, DJs, band og lydteknikere i sitt team. Gi agenturet beskjed om hva du ser for deg og hvilken stemning du ønsker, deretter setter de sammen en god pakke for deg – fra start til slutt. Da trenger du ikke å ofre en tanke til lyd, lys og musikk. Det er bare danse inn i natten.

Ved romslig budsjett – kjør full fres på underholdning i bryllupet!

Om dere klarer det vil jeg absolutt anbefale å prioritere underholdning i bryllupet. Det er veldig stemningsgivende og det gir en god dynamisk flyt under bryllupsfeiringen. I et av mine tidligere bryllup hadde vi gospelkor og en visesanger i vielsen. Når gjestene ankom stedet for festen ble de møtt av et jazzband til aperitiffen. Deretter kom et storband kom på og spilte når middagen var over og DJen gikk på etter kakeskjæring. Her var underholdningsbudsjettet svært romslig, men gurimalla så flott det ble! Jeg heier stort på så mye live-underholdning og dyktige DJ’s som overhodet mulig. Men som med alt annet bunner det ut i et kostnadsspørsmål til slutt. Og selvfølgelig kan du lage et uforglemmelig og flott bryllup med et mindre budsjett.

Vær obs på musikerens vilkår

En liten obs når dere skal booke musikere; de har ofte en liste med «raider» og behov dere må være klar over og sørge for er i orden. De kan ha andre vilkår for å opptre ute, om været blir dårlig osv. Pass på at alt dette er snakket om, avtalt og skrevet ned før dere tar fatt på kontrakten.

Som fersk planlegger i 2013 fikk jeg virkelig oppleve hvor viktig dette er. Vi hadde booket et storband med 17 personer, de hadde i sin raider at de skulle serveres mat backstage før de gikk på. Det hadde ikke jeg fått med meg og endte opp med å ta en kjapp takeaway order for hele bandet som ble mette og fornøyde. Den smellen har jeg ikke gått på igjen. Men tenk om dere, uten en planlegger til å ordne opp glipper på noe slikt – ikke like lett å fikse fort. Så obs. obs. Følg med.

Når DJ’en ber om champagne på mixebordet og duk som ikke går til gulvet så skoene synes – selvfølgelig får hun det ♥

Maria Mohns eksperttips til underholdning i bryllupet

Maria Mohn er en vokalist jeg har jobbet mye med på mine bryllup opp gjennom årene, og dette er hennes beste råd til å velge underholdning: Når dere skal velge musikk til vielse og fest – velg profesjonelle musikere, og vær ute i god tid med å booke rett artist!

Om dere er usikre på repertoar-valgene kan en profesjonell utøver hjelpe dere med gode forslag.

I kirken finnes stort sett alt av utstyr som trengs, men som regel er det ikke lyd- og lysutstyr i selskapslokalet. Riktig belysning gjør mye for stemningen; et band i mørket er ikke like fett som et i godt scenelys.

Dette er deres store dag og det beste er å velge en utøver med erfaringen som kreves, og som kan synge det repertoaret DERE ønsker. Låter som er spesielle for akkurat dere setter den rette stemningen for dagen.

Maria Mohn
Ustøttet nettleser

Vi har oppdaget at du kan bruke en utdatert nettleser som ikke er kompatibel med nettstedet vårt. Bruk et av disse alternativene for å forbedre opplevelsen din: