Stress før bryllupet: Slik holder du skuldrene lave med wellness

slik takler du fysisk stress

Kjenner du på stress før den store dagen? Her deler ekspertene sine beste tips til wellness med både enkle yogaøvelser, god pusteteknikk og magiske akupressurpunkter som kan trykkes på for økt velvære.

Tekst: Stine Nibe Ravneberget Foto: Kike_Vega via Unsplash

Høye skuldre, stiv nakke og dundrende stresshodepine er ikke akkurat en drømmesituasjon. Spesielt ikke midt oppi det som skal være en hyggelig forberedelsestid før bryllupet, og ikke minst på den store dagen.

Men fortvil ikke. Det er mange ting du kan gjøre som kan lette på stresset og holde de fysiske plagene unna. Vi snakker god pusteteknikk, enkle yogaøvelser du kan gjøre når som helst (og hvor som helst), magiske akupressurpunkter som kan masseres på og ikke minst tøy og bøy.

Her er ekspertenes beste tips til hvordan du holder fysisk stress unna før bryllupet

tips mot stress

Avspenning: Yoga er en fin måte å minske stress på. Foto: Ginny Rose Stewart via Unsplash

– Jeg liker ikke å snakke om at man puster feil, men når vi er under stress eller press puster vi ofte mer overfladisk, sier Ida Engerud, yogainstruktør ved Kjernekraft.

Klinikken i Oslo jobber mye med dette temaet og har bred kunnskap om hvordan håndtere stress.

– Det kan være spenninger i området rundt lungene som gjør at pustens naturlige bevegelse gjennom kroppen blir noe hindret. Vi puster ikke nødvendigvis feil, men vi bruker ikke vårt fulle potensiale til å puste. I en stressende situasjon har vi en stress-respons, og det er helt normalt!

Det er ikke meningen at vi skal gå rundt og puste dypt og rolig i alle situasjoner.

ida engerud
Ida Engerud. Foto: Bjørn Sagen

– Det kan til og med være motvirkende under bryllupsforberedelser eller andre store hendelser i livet, fordi det er så mye å gjøre.

Hun mener det interessante er at når vi kan gjenkjenne hva som skjer, kan vi akseptere det og heller samarbeide med stressresponsen.

– Vi kan bruke den energien til å gjøre det vi trenger å gjøre. Da blir stressresponsen noe konstruktivt. Tenker du at stress er skadelig kan det fort bli det, men kan du snu det til at det er normalt og bruke den energien, så utnytter du stresset.

– I det større bildet er det selvfølgelig viktig med en balanse mellom ro, hvile og dype pust, og aktivitet og gjøremodus. Heldigvis er det jo ikke så ofte man skal arrangere et bryllup.

Hvilke yogaøvelser er gode når man er stressa?

– Først og fremst – husk å nyte prosessen! Ta et øyeblikk, føl føttene på gulvet og ta noen rolige, dype pust. Når du kjenner deg mer tilstede, minn deg selv på at dette er en feiring av kjærligheten mellom deg og partneren din.

– Nærværskompetanse er noe av det viktigste i et hvert samliv og når vi kan være tilstede i oss selv, kan vi også være mer tilstede for andre.

 

 

Måter å bli kvitt stress på

Meditasjon: Psykisk stress setter seg ofte fysisk i kroppen. Da gjelder det å slappe av.Foto: Conscious Design via Unsplash

Her er noen øvelser fra Ida for å bli mer tilstede og mykne opp i områder som kan spenne seg ved stress

Hodebunnsmassasje:

– Gi deg selv en god hodebunnsmassasje. Bruk fingertuppene og beveg de i sirkler. Kjenn at du flytter litt på hodebunnen og gi slipp på tankene.

Barnet/Balasana:

– Dette er en beroligende stilling.

– Stå på hender og knær. Plasser knærne litt bredere enn hoftene og stortærne mot hverandre. Senk hoftene mot hælene, mens du går hendene lenger frem og senker brystet mot bakken og legger pannen på gulvet/matten. Bli i stillingen så lenge det føles bra mens du puster rolig.

Katt/ku:

– Denne øvelsen er god for ryggraden, skuldre og hofter.

– Plasser hendene under skuldrene og knærne under hoftene. Når du puster ut, skyter du rygg mens du ser mot lårene. Når du puster inn, svaier du i ryggen og ser litt frem og opp. Fortsett å bevege ryggraden med pusten og la bevegelsene være rolige og kontrollerte.

Flette fingrene bak kroppen og åpne brystkassen:

– Denne øvelsen tar bare noen øyeblikk og kan gjøres stående eller sittende.
– Start i en oppreist posisjon med lang rygg. Flett fingrene bak ryggen med håndflatene inn mot hverandre. Begynn å spre kragebena på fremsiden av kroppen mens du trekker skuldrene bakover. Beveg albuene bakover og se om du kan begynne å strekke de ut. De trenger ikke bli strake, men prøv å finn en god strekk på fremsiden av brystkassen. Bli i noen lange rolige pust.
yoga mot stress

Flette fingrene. Foto: Anne Sylvie Bonnet

Hvilende sommerfugl:

– Øvelsen kan gjøres med eller uten bolster/puter.

– Forberedelser: Brett ett pledd så det støtter hele ryggen fra hoftene til under hodet. Rull opp et annet tykt pledd som du kan bruke under knærne, eventuelt bruk to puter på hver side av knærne i stedet. Tanken er at du støtter kroppen opp så du ikke ligger med for mye strekk, så du kan hvile.

– Sett deg ned og plasser fotsålene sammen og plasser pleddet under knærne eller putene på siden av knærne. Dra det andre pleddet helt inntil hoftene, så når du legger deg ned støtter det hele ryggen og hodet. Plasser en ekstra pute under hodet ved behov.

– La armene ligge langs siden med håndflatene opp. Sett gjerne på en stoppeklokke så du kan bestemme deg for å hvile i det tidsrommet som passer (3-20 minutter).

– Så kan du flytte oppmerksomheten ned i kroppen og til pusten. Du kan hjelpe kroppen å roe seg ned ved å gjøre utpusten lenger enn innpust. Synes du det er vanskelig å kjenne pusten eller slippe tankene, kan det hjelpe å legge hendene vennlig på kroppen og kjenne kroppens bevegelser når du puster. La tankene komme og gå, mens du forsøker å la kroppen mykne ned mot underlaget og hvile.

 

 

På klinikken vår møter vi mange pasienter som er plaget av stress. Akupunktur regulerer nivåene av hormoner, samt endrer hjernens kjemi. På den måten kan vi dempe negative følelsesmessige tilstander.

— Camilla Berntsson

Phoenix Klinikken i Oslo tilbyr blant annet akupunktur, massasje, meditasjon, yoga og gua sha.

– Stress aktiverer det sympatiske nervesystemet, mens akupunktur aktiverer det parasympatiske nervesystemet, som bidrar til avslapning.

Camilla Berntsson om stress
Camilla Berntsson. Foto: Privat

Med en litt stresset brud eller brudgom på benken sin, ville hun ha jobbet med lungemedianen for å dempe stress i kroppen.

– I akupunktur har alle organer en egen meridian som representerer organet og dens funksjon i kroppen. Jeg ville jobbet med å åpne opp lungene for å få til en roligere og dypere pust, som sekundert vil roe ned stressnivået i kroppen.

Hvis du ikke har tilgang til en akupunktør, kan det være fint å stimulere akupunkturpunktene i kroppen gjennom å bare trykke på dem, tipser Camilla.

– Hold i circa ett minutt på hvert punkt og slipp så forsiktig. Start med å ta noen dype pust.

– Finn så punktet midt på brystbenet på høyde med brystvortene. Den andre hånden plasserer du mot mellom øyenbrynene rett ved neseroten. Hold og pust i circa 1 minutt.

Hun forteller at stress gjør at flyten i kroppen stanser.

– For å få i gang sirkulasjonen igjen stimulerer vi videre akupunkturpunkter kjent for få gang flyten og som bryter opp i stagnasjonen, så vi kan tenke klarere igjen.

lavendelolje

Lavendel: Eteriske oljer kan virke berolignede på kroppen. Foto: Chelsea Shapouri via Unsplash

Disse akupunkturpunktene sitter langs armer og ben, for å oppnå mest mulig hevstangeffekt, ifølge Camilla.

– Start med å finne punktet midt i simhuden mellom tommel og pekefinger. Ta en side av gangen og rykk med motsatt hånd.

– Når går du er klar, går du videre til føttene og finner punktet rett over svømmehuden mellom stortåen og neste tå og gjør det samme her. Sitt i skredderstilling og trykk på begge sider simultant.

– For ekstra effekt, ta noen dråper lavendelolje og gni mellom håndflatene. Duften av lavendel sies å våre med på å åpne opp lunger og roe ned et aktivert nervesystem.

Ustøttet nettleser

Vi har oppdaget at du kan bruke en utdatert nettleser som ikke er kompatibel med nettstedet vårt. Bruk et av disse alternativene for å forbedre opplevelsen din: